Wednesday 2 November 2011

PAS ada 500 cyber troopers?


Pada 22 Oktober lalu, PAS mengadakan konvensyen media baharu dan teknologi maklumat di Taman Melewar, Gombak.

Laporan sebuah portal berita, yang tidak tepat dan memperbesarkan program itu memberi gambaran PAS sedang menyediakan 500 tentera siber untuk melawan kebangkitan tentera siber Umno.

Dalam suasana menjelang pilihan raya umum kini, berita seperti ini mudah untuk diperbesarkan, dan dilihat sebagai lebih besar berbanding apa yang sebenarnya.

Program tersebut lebih kepada persiapan melibatkan pekerja-pekerja teknologi maklumat bersifat teknikal berbanding penulis atau pengendali blog seperti yang digambarkan oleh laporan portal tersebut.

Blog-blog Umno mengulangi apa yang disebut oleh laporan portal itu, yang PAS sedang mempersiapkan 500 tentera siber melawan jentera media baharu Umno yang kini menguasai dunia blog politik tempatan.

Laporan itu sebenarnya mendedahkan sesuatu yang sukar diterima dan dilaksanakan, yakni jumlah tentera siber sehingga mencapai 500 orang.

Sekiranya diperhatikan dunia siber sejak seminggu lepas, belum kelihatan apa yang digembar-gemburkan itu. Sekiranya 500 tentera siber itu sudah bergerak, akan dapat dirasai pergerakan mereka itu,kerana 500 ialah angka yang besar.

Malah, sekiranya jumlah sebenar - jika ada tentera siber ini - jauh lebih kecil, misalnya 100, pergerakannya tetap akan dapat dirasai.

Hakikatnya, tentera siber PAS masih lagi bukan seperti yang dilaksanakan oleh Umno, dengan sekumpulan penulis blog yang didedikasikan untuk bergerak di barisan hadapan perang siber.

Selain media rasmi parti, perang siber PAS dilaksanakan secara sukarela oleh aktivis parti dan penyokong melalui blog dan media sosial seperti Facebook.

Mungkin disebabkan sifat sebagai parti pembangkang, tentera siber PAS masih bergerak secara bebas dan bersendirian tanpa sebarang usaha konkrit untuk menyusun gerakan mereka secara sistematik.

No comments:

Post a Comment