Satu himpunan besar dikerah
bagi menangani gejala murtad
yang berlaku dalam masyarakat
Islam di Malaysia.
Kepada siapa ditujukan
sekiranya
ia adalah bantahan? Apakah pendekatan dan
uslub yang
akan diambil?
Dua perkara ini
perlu dilihat dan difahami sedalam-dalamnya,
supaya kerja yang
berjenama Islam mengikut landasannya yang sebenar
dan menepati
dan menepati
kebijaksanaan
yang ditunjuk oleh al-Quran dan Sunnah Rasulullah S.A.W.
Kecintaan kepada Islam adalah wajib, sebagaimana mempertahankannya juga
adalah
wajib. Perlu difahami bahawa setiap langkah hendaklah berlandaskan mesej yang
istiqamah. Bukan sahaja berjaya mempertahankan Islam dan memelihara iman yang
ada dalam diri dan penganutnya, dalam masa yang sama berjaya menyampaikan
dakwah kepada bukan Islam yang menjadi sasaran dakwah Islamiah.
Perlu diambil iktibar, mengapa generasi awal Islam yang menghukum dengan keras
terhadap orang Islam yang murtad, dalam masa yang sama menarik orang lain masuk
Islam beribu kali ganda tanpa paksaan. Ini kerana Islam mengharamkan paksaan
terhadap penganut agama lain.
Mengapa pula pada zaman kita ini diuar-uarkan ramai yang murtad sehingga
membimbangkan dan diberitakan terlalu berkurangan orang yang berminat kepada
Islam. Kalau ada sekalipun kelihatan berkeliaran menunjukkan lesen mengemis
daripada jabatan agama.
Sedangkan pada zaman keemasan pemerintahan Islam, orang yang baru menganut
Islam boleh memegang jawatan tinggi dalam negara dan ada yang menjadi ketua
negara. Malah ada yang menjadi ulama dan ilmuan terbilang yang membina
Hadarah Islamiyyah (Tamadun Islam) bukan Islam Hadhari yang sudah hampir
lenyap suaranya.
Satu masa yang masih dekat berlalunya, ada seorang hamba Allah berjawatan mufti,
meuar-uarkan ribuan orang Melayu menjadi murtad dan masuk agama Kristian dan
Hindu. Sehingga ada orang yang dipanggil polis dan mufti itu juga dipanggil polis
untuk disoal siasat.
Namun beritanya hilang entah ke mana, entah diletak di bawah karpet atau di mana
failnya. Wallahu’alam, terserah kepada pihak yang berkenaan sama ada ia berita
benar atau provokasi yang sengaja dicetuskan.
Media Islam antarabangsa melaporkan perkembangan pesat Islam di Eropah,
Amerika, Asia Tengah dan Afrika. Di England sahaja mereka yang baru masuk
Islam mencecah setengah juta orang dalam masa terdekat yang kebanyakannya
kalangan terpelajar. Tiba-tiba masyarakat Islam di Malaysia dilanda taufan murtad.
Kesalahan murtad dimasukkan dalam perundangan Islam, dalam bahagian hukum
jenayah berat. Adapun pendekatannya ditujukan kepada penganut Islam sahaja,
tanpa disasarkan kepada penganut agama lain yang berada dalam masyarakat
majmuk bersama masyarakat Islam.
Orang Islam sendiri yang disalahkan sekiranya berlaku murtad, sama ada individu
yang murtad atau kerajaan yang lemah dengan pegangan Islamnya dan tidak adil
terhadap rakyatnya kerana tidak beramal dengan hukum-hukum Islam dan
akhlaknya yang mulia. Adapun kalangan bukan Islam diajak berdialog secara
ilmiah dan dibuktikan beramal dengan akhlak Islam dan hukumnya yang adil.
Inilah nas al-Quran dan Hadith.
Para ulama aqidah dan syariat menyatakan kepada umat Islam secara fardu ain,
bahawa batas-batas iman dan kufur, serta menegaskan takrif murtad apabila
seseorang itu melakukan apa sahaja yang membatalkan iman dan Islamnya atau
membatalkan dua kalimah syahadah secara ilmu dan yakin tanpa paksaan.
Murtad itu bukan sahaja menganut agama yang lain daripada Islam,
tetapi murtad
juga berlaku walaupun tidak menganut apa-apa agama, atau
menganut sebahagian
ajaran Islam sahaja, iaitu dengan tidak percaya kepada mana-mana ajaran
Islam atau menghinanya, sama ada perkara rukun atau wajib dan sunat atau
halal dan haram
atau harus.
Murtad juga boleh berlaku dengan mempersenda-sendakannya
secara ucapan, tulisan,
kartun, lakonan drama dan sebagainya.
Adakah umat Islam hari ini diajar batas-batas iman dan kufur
dan perkara-perkara
yang membatalkan dua kalimah syahadah? Atau sekadar
mempelajari batal
sembahayang
puasa sahaja. Ini menunjukkan kejahilan boleh menempah murtad
walaupun boleh dimaafkan
kerana kejahilannya.
Rasulullah S.A.W. mengajar bangsa dan keluarganya batas sempadan
di antara iman
dan kufur, dan sempadan kasih kepada Islam, bangsa dan keluarga.
Walaupun semuanya
wajib dicintai.
Tetapi aqidah Islam asas kepada selamatnya keluarga dan bangsa.
Sehingga kaumnya
menyedari bahawa selamatnya arab dengan Islam, bukan selamat
Islam dengan arab,
sehingga melahirkan bangsa arab yang berpegang dengan Islam tidak
berlaku zalim
terhadap kaum lain. Slogan "Selamat Melayu Maka Selamat Islam"
menandakan
masih kabur kefahaman terhadap batas-batas iman dan kufur.
Seluruh kajian orentalis yang dicatatkan menegaskan terlalu sedikit mereka
mencapai
kejayaan memurtadkan orang Islam sepanjang zaman penjajah,
hanya segelintir sahaja
penganut
Islam yang berjaya dimurtad meninggalkan agama Islam.
Maka dirancang melalui serangan pemikiran untuk memurtadkan umat Islam
daripada
mana-mana ajaran Islam melalui pendidikan, media dan budaya
nafsu yang melalaikan.
Bukan melalui cara meninggalkan agama Islam dan masuk agama lain, tetapi
melakukan kesalahan murtad dalam keadaan masih merasakan dirinya
menganut Islam.
Apabila munculnya Kamal Atarturk yang dianggap bapa Turki moden, dengan
melaksanakan sekularisme yang memisahkan politik daripada agama Islam
seperti yang dimaktubkan dalam kitab Injil Mathew, tampil dengan gagah berani
seorang tokoh besar ulama Turki Syeikh Mustafa Sobri, yang pernah menjadi
Syeikhul Islam kepada kerajaan Uthmaniyyah.
Beliau menegaskan dalam buku yang dikarangnya: “Bahawa teori sekularisme
yang memisahkan politik (urusan pemerintahan negara daripada agama Islam)
adalah jalan pintas paling terdekat menuju ke arah murtad. Fatwa ini dikuatkan
oleh Almarhum Mufti Arab Saudi Sheikh Abdul Aziz bin Baz dan Pengerusi
Persatuan Ulama Antarabangsa Dr Yusuf al-Qaradawi yang diberi anugerah
Tokoh Maal Hijrah oleh kerajaan Malaysia.
PAS ingin mengambil contoh para Sahabat R.A. dan generasi awal umat Islam
yang meneruskan perjalanan dakwah Rasulullah S.A.W. dalam menghadapi
peristiwa murtad yang paling mencabar dalam seluruh sejarah Islam, dengan
kejayaan mengambalikan semula ratusan ribu mereka yang murtad kepada
Islam dan ramai kalangan selepas murtad berjaya menegakkan Islam sehingga
menumbangkan kuasa besar Parsi yang zalim.
PAS tidak bersedia bangkit laksana keluar beramai-ramai untuk menangkap
hanya segelintir pencuri yang berjaya melepaskan diri,
dengan cara pencuri berada
sama di kalangan orang ramai yang memburunya, sama-sama meneriakkan:
Pencuri!
Pencuri! Akhirnya pencuri hilang bersama suara laungan yang berkumandang.
PAS tetap mengambil kira jasa Almarhum Tunku Abdul Rahman yang
menubuhkan
Perkim dan berjaya mengislamkan tokoh-tokoh besar zamannya tanpa huru-hara,
dan memerhati kalangan mereka yang gagal meneruskan perjuangannya dan
Perkim
hilang entah ke mana.
PAS juga mengambil kira kejayaan Almarhum Tun Datu Mustafa yang berjaya
mengislamkan ribuan rakyat Sabah dengan pertubuhan United Sabah Islamic
Association (USIA), dan memerhati mereka yang lupakan tugas dakwah susulan
kerana ditindih oleh kayu-kayu balak di Sabah dan Sarawak.
PAS memilih uslub menyampaikan mesej Islam dengan konsep yang ditunjukkan
oleh al-Quran dan Rasulullah S.A.W. dengan cara memantapkan aqidah umat
Islam sendiri secara istiqamah yang menghalang murtad dengan ilmu dan syariat
yang tegas dan adil, menghukum penganut Islam, dan menyampaikan dakwah
kepada pihak lain tanpa paksaan dengan uslub hiwar antara agama dan tamadun,
serta berhujah dengan ilmu dan amal Islam yang adil dan sempurna.
No comments:
Post a Comment