Monday 28 November 2011

Sambutan 60 Tahun PAS Negeri Johor: PR Gempur Kubu UMNO


 Kemuncak Majlis Karnival Sambutan PAS Ke-60 peringkat negeri Johor telah menyaksikan pelbagai pelancaran sebelum penyempuraan perasmian penutupnya itu dilakukan sendiri oleh Tuan Guru Dato’ Seri Hj. Abdul Hadi Awang, Presiden Parti Islam SeMalaysia (PAS), dekat sini, ahad lepas.

Antara pelancaran yang menghiasi Dewan Marwan Al-Hakam, Dataran Hj. Mardi itu seperti perasmian Jentera Pilihan raya Umum (PRU) Ke-13, Penyampaian Tokoh PAS negeri Johor dan Pelancaran Skuad Prihatin peringkat negeri Johor.

Adapun slot penyampaian Tokoh PAS pula, telah dibarisi daripada individu yang bekerja seikhlas hati bagi memartabatkan Islam di bumi Johor.

Antaranya Tn. Hj. Hassan Hussin, mantan Pesuruh Jaya, Allahyarham Ust. Omar Jani, Allahyarham Ismail Ibrahim, Tn. Hj. Sattar Kahar, Allahyarham Daing Turus Daing Malbek, Tn. Hj. Taib Hj. Kassim, Pn. Hjh. Sapiah Sapeh, mantan Ketua Dewan Muslimat negeri Johor dan Dr. Sanusi Daing Mariok, mantan Pesuruh Jaya.

Pada majlis yang sama juga, montaj Skuad Prihatin telah dipertontonkan dengan bermatlamatkan menyemarakkan gerak kerja kebajikan yang lebih tersusun dan berkualiti.

Skuad dibawah Lajnah Kebajikan dan Kemasyarakatan, Badan Perhubungan PAS Negeri Johor itu, selain berfungsi menghubungkan PAS dengan masyarakat, ia turut berperanan mengambil berat masalah kesihatan dan kematian rakyat Johor.

Menurut Pengerusinya, Hj. Dzulkefly Ahmad, pihaknya cuba memperkenalkan skuad ini menerusi mottonya ‘We Care’ dengan harapan isu-isu kebajikan dan kemasyarakatan dapat ditangani dengan segera.

Justeru katanya lagi, beberapa unit telah ditubuhkan supaya penumpuan kepada beberapa komponen lebih terarah dan tersusun.

”Skuad ini akan digerakkan ke seluruh PAS kawasan di johor ini dengan 3 Skuad iaitu Skuad Kesihatan, Skuad Bencana dan Skuad Sosial,” ujarnya lagi.

Sepanjang hari ketiga berlangsungnya Karnival ini pelbagai acara telah diadakan antaranya Rawatan Perubatan Percuma, Motor Show dan Auto Show.

Sementara itu, malam kemuncak program turut dihiasi dengan ucapan-ucapan pimpinan utama Pakatan Rakyat termasuklah Dato’ Seri Anwar Ibrahim, Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR), Tn. Hj. Mohammad Sabu, Timbalan Presiden PAS, Dr. Boo Cheng Hau, Pengerusi DAP Johor, Dato’ Dr. Hj. Mahfodz Mohammed, Pesuruh jaya PAS Johor.

Difahamkan, dewan terbuka yang baru dibina bagi membolehkan majlis karnival ini berlangsung adalah diusahakan oleh Tn. Hj. Mardi Marwan yang dahulu antara pemimpin UMNO yang dihormati.

Dalam pada itu, beliau yang pernah dilantik sebagai Ketua cawangan UMNO, amat gembira selain bangunannya telah dipilih oleh pimpinan negeri untuk dilakukan program parti malah pengisian program seperti munajat, solat hajat, solat berjemaah, taujihat pimpinan, forum dan ceramah turut diadakan.

Katanya lagi, pengisian program sebegitu, jauh lebih baik dan bermanfaat berbanding sewaktu beliau berada di dalam UMNO.

”Itu kemanisan (berjuang) dalam diri. Saya pernah pergi mesyuarat agung UMNO, tidur dekat hotel. Dalam PAS saya tidur dekat surau.

”Rezeki Allah yang bagi, bukan UMNO bagi. UMNO kalau dapatpun, (tapi) rezeki yang bukan-bukan. Saya tahulah. (sebab) lama dalam UMNO.

”Kalau duduk dalam UMNO tu, cepat-cepatlah (keluar). PAS ganti UMNO,” ujarnya yang juga mantan AJK Bahagian Sri Gading.

Tinjauan turut mendapati, sejak jam 8.00 malam lagi orang ramai mula berpusu-pusu memenuhi perkarangan Dataran Hj. Mardi menyebabkan pihak keselamatan terpaksa menutup ruang parkir di bahu jalan sekitar tapak program bagi mengelakkan kesesakan lalu lintas pada jalan Ayer Hitam-Kluang.

Sejurus majlis bermula, Tuan Guru Hj. Abdul Hadi Awang berkesempatan mengunjungi gerai-gerai pameran dan merasmikan gerai Madrasah Al-Masriyyah, Simpang Renggam yang baru sahaja menyambut perayaan Jubli Peraknya yang ke 25 tahun sambil diringi paluan kompang.

Disamping itu, Presiden PAS turut diberi penghormatan melancarkan montaj Sambutan 60 Tahun Peringkat Negeri Johor sebelum memberikan ucapannya.

Kaum Cina dan India bersama dengan kira-kira lebih 6000 orang antara pengunjung yang hadir menyaksikan malam kemuncak Karnival Sambutan PAS Ke-60 yang berakhir jam 12 00 malam.

No comments:

Post a Comment