Friday 11 November 2011

Semakin Jauh Kita Dari-Nya,Semakin Dekat Dia Dengan Kita..





Bismillah...
Alhamdulillah Wa Syukurilah..
terdetik dihati nak sambung 'menconteng' kat blog ni..hehe...
setelah melalui minggu-minggu yang sukar..tercari-cari ketenangan yang dapat mendamaikan hati ini.

Sem lepas banyak bagi pengajaran paling berguna dalam hidup.teringat kata-kata semangat dari rakan..."pengajaran adalah guru terbaik dalam hidup"..benar..tak dapat dinafikan..sebab tu lah ada ayat yg mengatakan bahawa "kegagalan itu adalah kejayaan yang 'tertangguh'"..

Pada saat kita bersedih..kita pasti merasa kecewa dengan keadaan yang serba tak kena..malahan pernah juga kita merasa kita tidak dipedulikan.kita rasa bagai tiada yg membantu..dan adakala kita menyatakan bahawa Allah tidak membantu kita..ini kerana setiap hari kita berdoa namun masih buntu dan masih tidak dapat apa yang dipohon..

ayuh.tepuk dada,tanya iman..

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia baik bagimu. Boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal ia buruk bagimu. Dan (ingatlah), Allah jua yang Maha Mengetahui (semua itu) sedang kamu tidak mengetahuinya." al-Baqarah : 216

Kita merancang,Allah juga merancang..sesungguhnya,perancangan Allah adalah lebih terbaik dari kita yg hanya sebagai hambaNya..

Mungkin doa kita tidak termakbul sekarang..tetapi ia akan termakbul kelak..Allah maha mengetahui..segala yg berlaku adalah atas kehendakNya dan ada hikmahnya..

Suka untuk menyatakan bahawa kita haruslah bersangka baik dgn Allah..kita hanyalah makhluk ciptaanNya..hidup ini indah..kemanisan kebahagian serta ketenangan dalam kehidupan ditentukan dengan cara kita beribadah serta beramal..boleh jadi tatkala kita lalai diuji..kita sering terlupa Allah sedang memerhati..

Cuba kita andaikan sekiranya Allah itu tidur seperti kita..apa akan terjadi..?? naahh..Allah itu tidak tidur..dan tidak ber-anak..ibarat lampu isyarat yang tiada punca elektrik..yang akhirnya menghuru-harakan situasi dan tidak dapat membantu kelancaran traffik di sebuah persimpangan yang akhirnya menyebabkan pertembungan dan mampu membahayakan nyawa-nyawa sang makhluk bernama manusia..

Semakin jauh kita dariNya,Semakin dekat Dia dengan kita..

Dalam berdoa..teringat pula pada kata-kata seorang pakar motivasi yg terkenal di Malaysia..beliau menyatakan "mungkin kita berdoa hanya 99 kali,,tetapi ditakdirkan bahawa doa itu akan dimakbulkan setelah kita berdoa 100 kali,Allah maha mengetahui"..ini menunjukkan bahawa usaha itu penting..usaha secara terus menerus tanpa henti..

Tetapi kerap kali kita rasa kecewa kerana doa tidak dimakbulkan..ini sering menyebabkan kita sering lali/serik nak berdoa..

Bukan Allah tidak mendengar kita..tetapi Allah mahu menguji kita..sejauh mana kita berdoa,sejauh mana kita berusaha..ibarat yang dikatakan tadi,kita harus berusaha terus menerus tanpa henti..tanpa kenal perkataan "mengalah" atau bak kata orang putih "Give up"..hoho..
InshaAllah..Allah akan sentiasa memberi petunjuk pada kita satu hari nanti..sebab tu lah..segala yang berlaku ada hikmahnya..mungkin kita rasa kita mahukan sesuatu yg berharga..tetapi ianya buruk untuk kita (mungkin barang itu boleh memudaratkan kesihatan,mungkin juga barang itu boleh melalaikan kita dari melaksanakan tanggungjawab sebagai seorang mukmin/khalifah di muka bumi ini).

Jadi ayuh kita koreksi diri.sesungguhnya Allah juga merancang.bertaqwalah.kita sebagai hambaNya perlu senantiasa berdoa dan bertawakal segala yang baik untuk diri kita..(pesanan untuk diri sendiri jugak..huhu)
Jom bersangka baik dengan Allah..:)

1 comment: