Tuesday 10 January 2012

Anwar bebas, semangat BN terjejas


Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini didapati tidak bersalah dan bebas daripada tuduhan meliwat Mohd Saiful Bukhari Azlan, bekas pembantu peribadinya.

Kemenangan yang mengejutkan banyak pihak ini meningkatkan moral Anwar, partinya dan seluruh gabungan pembangkang Pakatan Rakyat.

Anwar memperolehi kemenangan dalam hal melibatkan imejnya yang terjejas ekoran dakwaan liwat ini.

Penegasan Anwar kini bukan hanya disampaikan melalui retorik tetapi telah diputuskan oleh mahkamah.

Kepimpinan dan pengaruh Anwar dalam PR dan sebagai calon utama perdana menteri PR - yang dipersoalkan sesetengah pihak ekoran kemungkinan Anwar dipenjara - ditegaskan dan ditingkatkan lagi melalui keputusan ini.

Pihak musuh politik Anwar daripada Umno memperlihatkan kekecewaan dalam hal ini, yang kelihatan ditujukan kepada Najib sehingga ada yang menggambarkan beliau mencapai satu bentuk persetujuan dengan Anwar.

Walau bagaimanapun, parti pemerintah diketuai Datuk Seri Mohd Najib Abdul Razak juga dapat mengambil manfaat melalui penolakan persepsi parti pemerintah menguasai mahkamah.

Tetapi Anwar dalam satu kenyataan tetap menegaskan kebebasan mahkamah masih belum dapat diputuskan lagi, kerana masih ada proses yang boleh dijalankan.

Penyokong dan pemimpin PR rata-rata menjangka Anwar akan dijatuhi hukuman bersalah dan dipenjarakan bagi memenuhi kehendak pemerintah menyekat pemimpin pembangkang itu.

Keberadaan Najib di luar negara juga mendorong spekulasi senario buruk dibayangkan oleh pembangkang dan penyokong.

Episod baharu ini juga membolehkan BN memberi tumpuan kepada hal lain dan tidak menghabiskan banyak tenaga dalam menjatuhkan seorang individu dalam pembangkang.

Keputusan ini juga mengelak tekanan yang kuat daripada negara-negara dan pertubuhan Barat yang dijangka tercetus sekiranya Anwar didapati bersalah.

Human Rights Watch telahpun memberi respons positif terhadap pembebasan Anwar, dan menegaskan kes itu tidak sepatutnya dibawa ke mahkamah.

DAP juga mendapat manfaat melalui peranan dimainkan oleh Karpal Singh yang mengetuai pembelaan Anwar.

Kelompok liberal di negara ini juga memperolehi manfaat dengan meningkatkan lagi usaha menuntut ruang lebih bebas, termasuk melibatkan penolakan undang-undang yang menolak amalan homoseksual.

Kumpulan Melayu dan Umno dijangka turut mengeksploit isu ini untuk terus menarik undi Melayu, terutama yang disifatkan di atas pagar, dengan mengemukakan isu-isu sensitif dibawa Anwar seperti kedudukan Melayu.

Isu melibatkan Datuk Dr Hasan Ali yang mendakwa dipecat kerana Anwar - yang sedikit tenggelam kerana tercetus sehari sebelum 9 Januari - juga bakal memberi kesan kepada PAS dan politik PR di Selangor dan melibatkan undi Melayu.

No comments:

Post a Comment